Sposoby na wypalenie zawodowe

Kategorie artykułu: News

          Czujesz ciągłe znużenie pracą? Zauważasz, że dotychczasowe zajęcie nie jest już źródłem satysfakcji? To może być wypalenie zawodowe! Nazywa się je chorobą cywilizacyjną XXI wieku i dosięga coraz większej części społeczeństwa.

Źródło problemów

         Psycholodzy rozpatrują wypalenie zawodowe na trzech poziomach:
1. Wypalenie to efekt stresu, który praca dostarcza pracownikowi. Po dłuższym okresie stresogennym codzienne zadania zaczynają przytłaczać na tyle, że dochodzi do poddania się ze strony człowieka i następuje wypalenie.
2. Wypalenie zachodzi na poziomie relacji międzyludzkich, gdzie jest ono efektem niedopasowania jednostki do oczekiwań społecznych. Gdy myślimy, że powinno nam iść lepiej, stać nas na więcej.
3. Wypalenie wynikające z przepaści pomiędzy własnymi oczekiwaniami a  aktualną sytuacją zawodową. Gdy rozbieżność jest za duża, pojawia się m.in. apatia i zniechęcenie.

Jak z tym walczyć?

     Powodem wypalenia zawodowego jest oczywiście praca, a konkretniej profesja nieodpowiadającą naszemu charakterowi, czy też oczekiwaniom. Nieprzemyślana ścieżka kariery może doprowadzić do pracy w zawodzie, gdzie będziemy się męczyć, a z czasem nadejdzie również wypalenie. I chociaż lepiej zapobiegać niż leczyć, czasami wysokość zarobków, bądź presja ze strony innych jest zbyt wysoka. Zdarza się również tak, że decydując się na dany zawód, brakuje nam pomysłu na siebie i decydujemy się na najlepsze (naszym zdaniem rozwiązanie). Jednak nic bardziej mylnego, często najłatwiejsza droga może okazać się tą najgorszą. Aby ustrzec się przed błędnym wyborem, warto korzystać z pomocy doradców zawodowych, aby dopasować ścieżkę kariery do własnych możliwości.

           Czasami pomimo wymarzonej pracy zaczynamy odczuwać wypalenie. Co teraz? Jak pracować, aby tego uniknąć? Sposoby mogą wydawać się trywialne, jednak to, co pomoże nam wyrwać się ze szponów stagnacji, wcale nie musi być nadzwyczajne – czasem wystarczą drobne zmiany.

  1. Higiena snu- prawidłowy sen to nie tylko umowne 8 godzin. Należy zadbać również o przewietrzony pokój oraz ciszę, tak aby nasz organizm mógł porządnie się zrestartować.
  2. Aktywność fizyczna- podczas ćwiczeń produkujemy endorfiny, które wpływają pozytywnie na nastrój. Poprawienie kondycji fizycznej pozwala na lepsze radzenie sobie ze stresem. Wystarczy zaledwie 20 minut codziennych ćwiczeń i oderwania myśli od tematu pracy.
  3. Zielone otoczenie- przebywanie w towarzystwie roślin ma wpływać na redukcję stresu, więc jeśli nie mamy czasu na spacer po parku warto otoczyć się zielenią w doniczkach.
  4. Przerwy- Intensywna praca jest efektywna do pewnego momentu, nawet w natłoku zadań należy zadbać o moment oddechu, aby nasz umysł mógł odetchnąć.
  5. Wyzwania- to, co nas napędza to także chęć rozwoju. Warto więc wyznaczać sobie cele, do których możemy dążyć, nie ograniczając się jedynie do tych narzuconych przez pracodawcę.
  6. Urlop- Krótkie przerwy w pracy nie wystarczą, należy zadbać także o dłuższy czas odpoczynku. Pamiętajmy, że wakacje w domu to nie najlepsze wyjście na odcięcie się od rzeczywistości.
  7. Hobby- jeśli nie mamy możliwości lub czasu na podjęcie aktywności fizycznej, warto postawić na rozwój zainteresowań. Poza pracą i domem trzeba mieć coś więcej. Nawet najprostsze czynności mogą znacząco poprawić nasze samopoczucie i pozwolą uniknąć wypalenia zawodowego.

Źródła:
https://www.praca.pl/centrum-prasowe/komunikaty-prasowe/10-sposobow-na-wypalenie-zawodowe_cp-719.html
https://porady.pracuj.pl/7-sposobow-na-wypalenie-zawodowe/

Tekst został opracowany przez Agencję Zatrudnienia Silverhand

Przejrzyj wszystkie artykuły, lub wybierz któryś z poniższych:

    Dlaczego czujemy się źle w swoim miejscu pracy?
    Najczęstsze błędy przy wyborze kariery
    Bezpieczny wyjazd do pracy w Niemczech – o czym warto wiedzieć?
    Na co rekruterzy zwracają największą uwagę w CV?
    Stres a wyjazd za granicę